“Fast Fashion”: Γρήγορη μόδα ή… γρήγορα μελλοντικά απορρίμματα;



Στον κόσμο της μόδας, οι τάσεις εναλλάσσονται ολοένα και γρηγορότερα: στα ρούχα, στα παπούτσια, στα αξεσουάρ. Τα μαγαζιά πάντα ακολουθούν τις αλλαγές αυτές, φέρνοντας νέο εμπόρευμα ακόμα και σχεδόν κάθε εβδομάδα, δελεάζοντας το καταναλωτικό κοινό με φανταχτερές επιγραφές και πολύ χαμηλές τιμές. Με το πέρασμα των χρόνων, μεγάλες αλυσίδες ρούχων και υποδημάτων έχουν κερδίσει έδαφος προσφέροντας «γρήγορα» στο κοινό όλες τις τελευταίες τάσεις της μόδας με ελάχιστο κόστος. Το γεγονός ότι παλαιότερα υπήρχαν 2 seazons για τα ρούχα χειμώνας-καλοκαίρι ενώ πλέον υπάρχουν 52 micro-seazons μας κάνει να φανταζόμαστε την ποσότητα των ρούχων που παράγονται.

Η «γρήγορη μόδα» («fast fashion») λοιπόν διαφορετικά, είναι η ταχεία απορρόφηση όλων των ιδεών από την πασαρέλα απευθείας στα μαγαζιά. Τα κύρια χαρακτηριστικά αυτών των ενδυμάτων, υποδημάτων ή αξεσουάρ είναι τα φθηνά υλικά που χρησιμοποιούνται από φθηνά εργατικά χέρια με χαμηλό κόστος, χαμηλές τιμές προς πώληση αλλά όπως προκύπτει από έρευνες, μεγάλα κέρδη για τα καταστήματα. Ακούγεται ουτοπικό το γεγονός ότι με πολύ λίγα χρήματα μπορούμε να αγοράσουμε μεγάλη ποσότητα ρούχων και μάλιστα κάθε εβδομάδα σχεδόν να έχουμε φρέσκες προτάσεις στην διάθεσή μας.

Τι γίνεται όμως με κάθε προηγούμενη τάση, όταν εμφανίζεται η νεότερη; Συνήθως καταλήγει στα απορρίμματα, με αποτέλεσμα την προφανή επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Πέραν των απορριμμάτων, επιβάρυνση αποτελούν και τα υλικά που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή: τοξικά υλικά, χαμηλής ποιότητας με επικίνδυνα χημικά, είναι μερικά από τα πιο οικονομικά ώστε το κόστος να παραμένει μικρό. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η βιομηχανία της μόδας αποτελεί την δεύτερη κατά σειρά πηγή εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα παγκοσμίως μετά το πετρέλαιο. Φυσικά, εξαιτίας των υλικών που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγή, υπάρχουν επιπτώσεις και στο περιβάλλον αλλά και στην υγεία του ανθρώπου, αφού δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν σημειωθεί δερματικά επεισόδια κτλ.

Η «Γρήγορη Μόδα» λοιπόν, έχει θετικά αλλά και πολλά αρνητικά στοιχεία. Εμείς, ως καταναλωτές, μπορούμε να συμβάλλουμε στη μείωση των αρνητικών αυτού του φαινομένου; Φυσικά και μπορούμε με τους παρακάτω τρόπους:

  • Πριν αγοράσουμε οποιοδήποτε καινούριο ρούχο, παπούτσι ή αξεσουάρ, αναρωτιόμαστε αν είναι παρόμοιο με κάποιο που έχουμε αγοράσει στο παρελθόν. Πολλές φορές, τυχαίνει βρίσκοντας κάποια δελεαστική τιμή, να αψηφούμε το γεγονός ως προς το εάν έχουμε κάτι όμοιο στην ντουλάπα μας.

  • Πριν πετάξουμε κάποιο ρούχο προηγούμενης «τάσης», μπορούμε να ρωτήσουμε φίλους ή συγγενείς που θα το ήθελαν είτε για τους ίδιους, είτε για κάποιο δικό τους άνθρωπο.

  • Υπάρχουν πολλά ιδρύματα ή χώροι που συλλέγουν ρούχα και παπούτσια τα οποία δίνονται σε ανθρώπους που δεν έχουν την δυνατότητα να αγοράσουν κάποιο καινούριο. Αυτά που δεν χρειαζόμαστε λοιπόν, μπορούν να δοθούν για καλό σκοπό!

  • Πολλά μαγαζιά δίνουν την δυνατότητα συλλογής παλαιών ρούχων ώστε να ανακυκλωθούν. Αναζητήστε εκείνα που έχουν τους αντίστοιχους κάδους ανακύκλωσης.

  • Μεταποίηση: Πως θα σας φαινόταν αν το αγαπημένο μπλουζάκι σας μεταμορφωνόταν σε μία υπέροχη φούστα; Ακόμα καλύτερα, αν αυτό μπορούμε να το κάνουμε χωρίς την βοήθεια κάποιας μοδίστρας! Αν ψάξουμε στο διαδίκτυο, υπάρχουν άπειροι τρόποι μεταποίησης οποιουδήποτε ρούχου σε κάτι τελείως διαφορετικό. Μάλιστα, πολλές ιστοσελίδες δίνουν ακριβείς οδηγίες για ακόμα ευκολότερη μεταποίηση.

  • Αγοράζουμε έξυπνα: Τέλος, αν όντως χρειαζόμαστε κάποιο ένδυμα ή υπόδημα πριν την αγορά του, δίνουμε προσοχή στα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την παραγωγή του. Υπάρχουν πολλά τα οποία αποτελούνται από πρώτες ύλες φιλικές προς το περιβάλλον. Επίσης, επιλέγουμε για την ντουλάπα μας κομμάτια που είναι διαχρονικά και κλασσικά και δε θα χρειαστούν άμεση ανανέωση με βάση τις τάσεις της εκάστοτε μόδας.

Όλοι μπορούμε να βοηθήσουμε ώστε τα αρνητικά της οικονομικής «Γρήγορης Μόδας» να μετατραπούν σε θετικά στοιχεία μίας περισσότερο «Βιώσιμης Μόδας». Αρκεί ελάχιστη προσπάθεια από τον καθένα μας ώστε να υπάρξει μία ουσιαστική αλλαγή.


Γιαννακοπούλου Χαρά, Περιβαλλοντολόγος



Σας άρεσε το άρθρο; Μοιραστείτε το!


 

 

INSTAGRAM

  • Black Instagram Icon

FACEBOOK

  • Black Facebook Icon
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook
  • Instagram